Vsebina:
Društvene novice
- Plačilo letne SLODRE članarine
- 10. znanstvena konferenca z naslovom »Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Upad različnih pismenosti v Sloveniji – izzivi in priložnosti«
- Ostali dogodki v soorganizaciji SLODRE v 2025
- SLODRE podpisalo pismo podpore srbskim protestnikom
EERA novice
- EERA vabilo za vse doktorske študente in raziskovalce na začetku kariere
- Blog EERA
Domače novice
- Priznanji Pedagoškega inštituta prejeli dr. Tina Pivec s Pedagoškega inštituta in red. prof. dr. Mojca Juriševič s Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani Javni razpis za spodbujanje raziskovalcev na začetku kariere
- Poziv Pedagoškega inštituta Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in inovacije ter Vladi Republike Slovenije: od Evropske komisije nemudoma zahtevajte prekinitev sodelovanja Izraela v programu Obzorje
- Spletni dogodek: Kako krepiti duševno zdravje mladih v šolah: Spoznanja in izkušnje iz mednarodnega projekta me_HeLi-D: pismenost o duševnem zdravju in raznolikost
- Pri Založbi Pedagoškega inštituta je izšla strokovna monografija z naslovom »Vojna in mir ali dežela svobodnih in dom pogumnih«
- Razprava o strokovni monografiji »Vojna in mir ali Dežela svobodnih in dom pogumnih« v Konzorciju Mladinske knjige Ljubljana
- Pri Založbi Pedagoškega inštituta je izšel prvi zvezek Pedagoškega leksikona: izbrani temeljni pojmi
- Publikacije s področja edukacijskih ved v letu 2025 pri Univerzitetni založbi Univerze v Mariboru, ki jih je izdala Pedagoška fakulteta UM
- Nov katalog Mreže za spremljanje kakovosti Korak za korakom podpira člane mreže pri uvajanju programskih novosti v pedagoško delo
- O vsebini vabljenega predavanja z naslovom »Structural Violence and Education« in delu predavatelja prof. dr. Vittoria Bufacchija v časniku Mladina
- Objava izvirnega znanstvenega članka v mednarodno priznani reviji Socialna psihologija v izobraževanju, Založba Springer
- Model za merjenje in razvoj inkluzivnosti v šolah
- 13. posvet Platforme znanja: Visoko šolstvo smo ljudje
Mednarodne konference
- EARLI Conference 2025
- ICERI2025, the 18th annual International Conference of Education, Research, and Innovation
- International Scientific and Artistic Conference - Rethinking Childhood IV: Towards Transdisciplinarity
Drugo
- Education at a Glance 2025
- ARIS razpisi
- Razpis štipendij Švicarske vlade za štud. leto 2026/2027
- Go Styria Scholarship Programme
Novi doktorji znanosti na področju edukacijskih ved
Novi redni profesorji na področju edukacijskih ved
--
DRUŠTVENE NOVICE
Plačilo letne članarine
Člane društva vabimo prijazno pozivamo k plačilu letne članarine, ki še naprej znaša 10 eur. Članarino lahko poravnate osebno v gotovini pri blagajniku na sedežu društva, ali jo nakažete na bančni račun društva: IBAN: SI56 0201 0025 9548 589 (NLB d.d.), po novem pa omogočamo tudi plačilo s kartico.http://www.slodre.si/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=107&lang=sl
10. znanstvena konferenca z naslovom »Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Upad različnih pismenosti v Sloveniji – izzivi in priložnosti«
Pedagoški inštitut (PI), Slovensko društvo raziskovalcev na področju edukacije (SLODRE) ter Oddelek za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani so organizirali 10. znanstveno konferenco z naslovom »Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Upad različnih pismenosti v Sloveniji – izzivi in priložnosti«. Konferenca je potekala v sredo, 17. 9., in četrtek, 18. 9. 2025, v prostorih Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani (Aškerčeva 2, Ljubljana). Na konferenci so kot vabljeni predavatelji sodelovali ddr. Zdenko Kodelja (Pedagoški inštitut, Ljubljana), dr. Zdenko Medveš (Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta) ter dr. Igor Ž. Žagar (Pedagoški inštitut, Ljubljana). Konferenco so zaključili z okroglo mizo z naslovom Učenje iz rezultatov: Kako mednarodne raziskave izboljšujejo slovensko izobraževanje? Več o konferenci.
Ostali dogodki v soorganizaciji SLODRE v 2025
- Znanstveni simpozij - Didaktika: med dediščino preteklosti in sodobnim utripom učenja in poučevanja, 8. 9. 2025. Lokacija: Filozofska fakulteta UM in Pedagoška fakulteta UM, Koroška cesta 160, Maribor
- 21. mednarodni znanstveni in strokovni sestanek: Vseživljenjsko učenje kot temelj trajnostne družbe, 21. 11. 2025. Lokacija: Pedagoška fakulteta UM, Cankarjeva 5, Koper
- Simpozij - Bralni vzori: Bralne navade pedagoških in knjižničnih delavcev, 11. 9. 2025. Lokacija: Pedagoška fakulteta UM, Koroška cesta 160, Maribor
- Vabljeno predavanje v okviru praznovanja 60. obletnice Pedagoškega inštituta
prof. dr. Ben Kotzee z Univerze v Birminghamu (VB): Državljanska vzgoja in epistokracija: epistokracija v okviru sodobnih razprav o državljanski vzgoji, 11. 9. 2025. Lokacija: projekcijska dvorana Mestnega muzeja Ljubljana.
SLODRE podpisalo pismo podpore srbskim protestnikom
Upravni odbor SLODRE je na dopisni seji 12. 9. 2025 sprejel sklep, da soglaša, da predsednica SLODRE v imenu društva podpiše pismo podpore srbskim protestnikom, ki so ga pripravili v Slovenskem sociološkem društvu. Več: https://www.sociolosko-drustvo.si/pismo-podpore-in-solidarnosti-s-protestniki-protestnicami-in-stavkajocimi-v-srbiji/86653/
EERA NOVICE
EERA vabilo za vse doktorske študente in raziskovalce na začetku kariere
Skupina mladih raziskovalcev v okviru EERA vabi vse doktorske študente in raziskovalce na začetku kariere, da se pridružijo na seznam e-naslovov, da bi vas lahko obveščali o webinarjih in drugih možnostih povezovanja raziskovalcev na področju edukacije, ki so na začetku kariere. Če želite prejemati vabila in druge informacije pošljite mail v angleškem jeziku na: Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.
Blog EERA
EERA poziva raziskovalce na področju edukacijskih ved k pisanju kratkih prispevkov ali blogov na predlagane teme. Teme so objavljene tukaj: https://blog.eera-ecer.de/topics/. Če bi želeli prispevati besedilo za objavo iz seznama tem, pišite na Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.. Blog EERA je imel v prvih štirih letih preko 111.000 ogledov in preko 150 prispevkov. Vabljeni k objavam, saj s tem prispevamo k mednarodni prepoznavnosti našega raziskovalnega dela.
DOMAČE NOVICE
Priznanji Pedagoškega inštituta prejeli dr. Tina Pivec s Pedagoškega inštituta in red. prof. dr. Mojca Juriševič s Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani
V četrtek, 18. septembra 2025, je v okviru 10. znanstvene konference »Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: upad različnih pismenosti v Sloveniji – izzivi in priložnosti« potekala podelitev priznanj Pedagoškega inštituta, ki jih Pedagoški inštitut podeli vsako leto v sodelovanju s Slovenskim društvom raziskovalcev na področju edukacije (SLODRE). V letu 2025 je komisija, sestavljena iz predstavnikov Pedagoškega inštituta in SLODRE, podelila dve priznanji: priznanje Pedagoškega inštituta za najboljše doktorsko delo na področju raziskovanja vzgoje in izobraževanja je prejela dr. Tina Pivec, priznanje za izjemne dosežke na področju raziskovanja vzgoje in izobraževanja pa red. prof. dr. Mojci Juriševič. Priznanja Pedagoškega inštituta je podelila izr. prof. dr. Marta Licardo, predsednica SLODRE, ki je vse prisotne in prisotno prejemnico priznanja nagovorila: »Podpora družine pri razsikovalnem delu je izredno pomembna, zato lahko rečem, da je del priznanja prav gotovo tudi vaš.« Več informacij.
Poziv Pedagoškega inštituta Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in inovacije ter Vladi Republike Slovenije: od Evropske komisije nemudoma zahtevajte prekinitev sodelovanja Izraela v programu Obzorje
Pedagoški inštitut je že vse od agresije izraelske države na Gazo, po napadu Hamasa 7. oktobra 2023, na različne načine opozarjal na »nesorazmeren odziv« Izraela, na neselektivno, celo sistematično pobijanje žensk in otrok, humanitarnih delavcev, zdravstvenega osebja in novinarjev, na namerno rušenje infrastrukture – uničene so tudi vse palestinske univerze – in načrtovano ustvarjanje praznega, brisanega prostora brez palestinskih življenj. Poziv so podpisali prof. dr. Igor Ž. Žagar, direktor Pedagoškega inštituta, izr. prof. dr. Ana Kozina, predsednica Znanstvenega sveta Pedagoškega inštituta, in izr. prof. dr. Damijan Štefanc, predsednik Upravnega odbora Pedagoškega inštituta. Več informacij na povezavi: Pedagoški institut | POZIV Pedagoškega inštituta Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in inovacije ter Vladi Republike Slovenije
Spletni dogodek: Kako krepiti duševno zdravje mladih v šolah: Spoznanja in izkušnje iz mednarodnega projekta me_HeLi-D: pismenost o duševnem zdravju in raznolikost
Pedagoški inštitut je organiziral zaključni spletni dogodek mednarodnega projekta me_HeLi-D, na katerem so bili predstavljeni ključni dosežki projekta, raziskovalne ugotovitve in izkušnje iz prakse. Dogodek se je zaključil z odprto razpravo o prihodnjih priložnostih za krepitev duševnega zdravja mladih. Več informacij o spletnem dogodku v vabilu na povezavi. Več informacij o projektu na povezavi
Pri Založbi Pedagoškega inštituta je izšla strokovna monografija z naslovom »Vojna in mir ali dežela svobodnih in dom pogumnih«
V strokovni monografiji so združeni kritični in analitični članki, ki sledijo »Pozivu proti vojnemu hujskaštvu in financiranju nove vojne«. Urednik monografije prof. dr. Igor Ž. Žagar, tudi vodja Založbe PI in direktor Pedagoškega inštituta, je izid monografije pospremil z besedami: »Ker gre za izjemno in redko mobilizacijo kritične družboslovne misli in aktivizma – še posebej glede na stanje sveta dobrega pol leta po »Pozivu«, se nam je zdelo škoda, da bi vsa ta besedila le nabirala prah v časopisnih arhivih.« Besedila niso časovno in prostorsko fragmentirana, ampak prehajajo eno v drugega, predstavljajo zanimiv zgodovinski dokument o vzponu avtoritarnosti, militarizacije, celo fašizacije sodobnega sveta. Tiskana edicija strokovne monografije je brezplačna. Prevzamete jo lahko po dogovoru v tajništvu Pedagoškega inštituta. Strokovna monografija »Vojna in mir ali dežela svobodnih in dom pogumnih« je dostopna na povezavi
Razprava o strokovni monografiji »Vojna in mir ali Dežela svobodnih in dom pogumnih« v Konzorciju Mladinske knjige Ljubljana
O ozadjih in paradoksih rusko-ukrajinske vojne, nove vojne na Bližnjem vzhodu in nizkotni vlogi EU v tej sagi so v Konzorciju razpravljali urednik knjige, dr. Igor Ž. Žagar, soavtor knjige, dr. Rastko Močnik, sociolog dr. Gorazd Kovačič, publicist in soavtor knjige Miha Zadnikar, novinar dr. Uroš Lipušček in urednik Sobotne priloge Dela dr. Ali Žerdin. Več o razpravi na povezavi
Pri Založbi Pedagoškega inštituta je izšel prvi zvezek Pedagoškega leksikona: izbrani temeljni pojmi
Pedagoški leksikon je tridelna avtorska obravnava pojmov, ki izhajajo iz pedagoške tradicije, kakor tudi sodobnejših oziroma za slovenski prostor prepoznanih relevantnih pojmov s področja vzgoje in izobraževanja. Leksikon obravnava naslednja gesla: Avtonomija, Avtoriteta, Bildung, Inkluzivnost, Inteligentnost, Kompetenca, Kurikulum, Paideia, Učenje in Vzgoja. Tiskana edicija prvega zvezka Pedagoškega leksikona je brezplačna. Prevzamete jo lahko po dogovoru v tajništvu Pedagoškega inštituta. Več informacij o prvem zvezku Pedagoškega leksikona: izbrani temeljni pojmi na povezavi. Vsebina in gesla prvega zvezka Pedagoškega leksikona: izbrani temeljni pojmi so dostopni na povezavi.
Pri Univerzitetni založbi Univerze v Mariboru so v 2025 do sedaj izšle naslednje publikacije s področja edukacijskih ved, ki jih je izdala Pedagoška fakulteta UM:
- Bralni vzori: Bralne navade strokovnih delavcev v vrtcih, šolah ter knjižnicah
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/968 - Bralni vzori 2
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/1038 - Preučevanje otroške in mladinske književnosti
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/936 - Vloga živali v mladinski književnosti
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/1039 - Generativna umetna inteligenca v izobraževanju: Analiza stanja v primarnem, sekundarnem in terciarnem izobraževanju
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/950 - Širjenje obzorij o poučevanju glasbe
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/960 - Selected Contemporary Research on Special Needs, Giftedness, and Talent in Slovenia
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/976 - Didaktika: Med dediščino preteklosti in sodobnim utripom učenja in poučevanja, zbornik povzetkov
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/981 - Sodobni didaktični diskurzi v kontekstu pedagoške tradicije: Monografija v počastitev 80-letnice prof. dr. Martina Kramarja
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/994 - Didaktika naravoslovja in tehnike na razredni stopnji
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/995 - Šport: prostor brez meja: Priročnik za vključevanje otrok s posebnimi potrebami v društvene športne dejavnosti in izvajanje vključujoče/inkluzivne športne vadbe
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/1049
Nov katalog Mreže za spremljanje kakovosti Korak za korakom podpira člane mreže pri uvajanju programskih novosti v pedagoško delo
Mrežo za spremljanje kakovosti Korak za korakom vsebinsko vodi in koordinira Center za kakovost v vzgoji in izobraževanju Korak za Korakom na Pedagoškem inštitutu. Koordinatorice mreže so izpostavile: »Letošnji poudarek dela v Mreži je nuditi vključenim strokovnim in vodstvenim delavkam_cem podporo pri razumevanju novosti Kurikuluma in njihovi implementaciji v prakso. Gre za smiselno dopolnilo obstoječemu strokovnemu delu, ki ne predstavlja dodatne obremenitve, temveč krepi kakovost pedagoške prakse v skladu s kurikularnimi smernicami.« Vsebina kataloga na povezavi. Več informacij o Mreži za spremljanje kakovosti Korak za korakom na povezavi
O vsebini vabljenega predavanja z naslovom »Structural Violence and Education« in delu predavatelja prof. dr. Vittoria Bufacchija v časniku Mladina
V časniku Mladina je bil objavljen intervju z naslovom »Prvi pogoj dialoga je enakost. Tega pri skrajni desnici ni.«, ki ga je pripravil Luka Volk po pogovoru z vabljenim predavateljem prof. dr. Vittorijem Bufacchijem z Univerze Cork na Irskem. Pogovarjala sta se o oblikah nasilja, teorijah pravične vojne, demokraciji, ki se nam zdi samoumevna, totalitarnih režimih, vlogi kulture, populizmu, svobodi, dialogu in zaključila z mislijo Antonia Gramscija, ki je zapisal, da je pesimist, če govorimo o razumu, a optimist, kar se tiče volje. Intervju z naslovom »Prvi pogoj dialoga je enakost. Tega pri skrajni desnici ni.« je dostopen na povezavi
Objava izvirnega znanstvenega članka v mednarodno priznani reviji Socialna psihologija v izobraževanju, Založba Springer
Avtorica članka: Ana Kozina, vodja Centra za evalvacijske študije na Pedagoškem inštitutu. Naslov članka: Mindfulness and teachers’ diversity awareness: indirect effect of mindful teaching in a sample of in-service teachers. Soc Psychol Educ 28, 164 (2025). Povezava do članka: https://doi.org/10.1007/s11218-025-10111-y
Model za merjenje in razvoj inkluzivnosti v šolah
Osnovne šole so v mesecu avgustu 2025 prejele celostni “Model za merjenje in razvoj inkluzivnosti v šolah”. Sistematični model s spletnim orodjem predstavlja mejnik na področju razvijanja vključujočega šolskega okolja – okolja, v katerem se vsi učenci počutijo SPREJETE, ENAKOVREDNE in VARNE. S tem se odpira prostor za premik, ki šolam omogoča oblikovanje okolja, kjer lahko vsak učenec prepozna in razvija svoje potenciale ter napreduje – ne glede na to, kdo je, s kakšnimi izzivi se sooča, kakšno je njegovo socialno ozadje ali od kod prihaja. Več: Model za merjenje in razvoj inkluzivnosti v šolah | SIO Novic
13. posvet Platforme znanja: Visoko šolstvo smo ljudje
Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije (MVZI) je v sodelovanju z Rektorsko konferenco Republike Slovenije – konkretno se je tokrat pri organizaciji posveta povezalo z Univerzo v Mariboru (UM) – 1. septembra 2025 organiziralo že 13. posvet Platforme znanja, ki je tokrat v središče razprave postavil ljudi – akademsko in strokovno osebje, ki vsakodnevno soustvarja visokošolski prostor. Več: 13. posvet Platforme znanja: Visoko šolstvo smo ljudje | GOV.SI
MEDNARODNE KONFERENCE
EARLI Conference 2025
Graz, Avstrija, 25. 8. – 29. 8. 2025
Konferenca EARLI 2025 bo raziskala temo »Uresničitev potencialov skozi izobraževanje: oblikovanje uma in možganov za prihodnost«. Tema bo spodbudila interdisciplinarne razprave o večplastnih poteh, s katerimi lahko izobraževanje prispeva k razcvetu vsakega posameznika in družbe.
https://www.earli.org/events/earli2025
ICERI2025, the 18th annual International Conference of Education, Research, and Innovation
Seville, Španija, 10. 11. – 12. 11. 2025.
The deadline for abstract submission is July 10th, 2025.
Več: https://iated.org/iceri
International Scientific and Artistic Conference - Rethinking Childhood IV: Towards Transdisciplinarity,
Zadar, Hrvaška, 28. 5. – 30. 5. 2026
Več informacij: https://conference.unizd.hr/childhoodzd2026/
DRUGO
Education at a Glance 2025
Izšla je nova edicija OECD publikacije Education at a Glance 2025, ki je dostopna tukaj: Education at a Glance 2025 | OECD
ARIS razpisi:
- Oddaja prijav za (so)financiranje slovenskega dela skupnega raziskovalnega projekta, kjer švicarska agencija SNSF – Swiss National Science Foundation deluje v vlogi vodilne agencije v letu 2025 (drugi rok); rok za oddajo vlog preko portala DigitalForms je 8. 10. 2025 do 17. ure. Več informacij o razpisu najdete na povezavi.
- Partnerstvo DUT: objavljen četrti mednarodni razpis; rok za oddajo prijave v prvi fazi je 17. 11. 2025. Več informacij o razpisu najdete na povezavi.
Razpis štipendij Švicarske vlade za štud. leto 2026/2027
Posredujemo razpis štipendij Švicarske vlade za študijsko leto 2026/27, v sklopu katerega je možno zaprositi tudi za "raziskovalno štipendijo". Več: https://www.sbfi.admin.ch/en/swiss-government-excellence-scholarships
Go Styria Scholarship Programme
Go Styria je štipendijski program za izjemne študente in podoktorske študente iz jugovzhodne Evrope, ki ga financira zvezna dežela Štajerska. Program podeljuje štipendije za obdobja raziskovalne mobilnosti na Univerzi v Gradcu magistrskim študentom, doktorskim študentom in podoktorskim študentom iz jugovzhodne Evrope. Več: https://international.uni-graz.at/en/incoming-students-and-staff/incoming-students/go-styria-scholarship-programme/
NOVI DOKTORJI ZNANOSTI NA PODROČJU EDUKACIJSKIH VED
Katja Kozjek Varl je na Pedagoški fakulteti Univerze v Mariboru pod mentorstvom red. prof. dr. Jerneje Herzog uspešno zagovarjala doktorsko disertacijo z naslovom Razvijanje likovnih sposobnosti učencev v tretjem vzgojno-izobraževalnem obdobju osnovne šole z vidika implementacije sodobne likovne umetnosti. Več informacij: Elektronski vir; Digitalna Knjižnica Univerze v Mariboru (DKUM): https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=88939&lang=slv
Polona Jančič Hegediš je na Pedagoški fakulteti Univerze v Mariboru pod mentorstvom red. prof. dr. Vlaste Hus in somentorstvom dr. Joce Zurc uspešno zagovarjala doktorsko disertacijo z naslovom Uveljavljanje pouka izven učilnice pri začetnem družboslovju. Več informacij: Elektronski vir; Digitalna Knjižnica Univerze v Mariboru (DKUM): https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=92642&lang=slv
NOVI REDNI PROFESORJI NA PODROČJU EDUKACIJSKIH VED
Nova redna profesorica za področje specialna didaktika, podpodročje likovna umetnost je red. prof. dr. Jerneja Herzog, zaposlena na Pedagoški fakulteti Univerze v Mariboru.
